Spengler wil een fysionomie van de politiek schetsen, zoals zij in de loop van de geschiedenis daadwerkelijk is bedreven, en niet zoals ze bedreven had moeten worden.
We noemen menselijke bestaansstromen ‘geschiedenis’ zodra we ze als beweging zien, en ‘geslacht’, ‘stand’, ‘volk’, ‘natie’ zodra we ze als iets bewogens opvatten. Politiek is de wijze waarop dit stromende bestaan zich staande houdt, groeit en over andere levensstromen triomfeert. Het hele leven is politiek, in elke drijfveer, tot in de diepste kern. Wat we vandaag levensenergie (vitaliteit) noemen, dit ‘het’ in ons dat tegen elke prijs vooruit en omhoog wil, die blinde, kosmische, hartstochtelijke geldingsdrang en machtswil, die plantaardig en als ras met de aarde, de geboortestreek verbonden blijft, die gerichtheid en dat werkzaam moeten zijn, dat is politiek. Daarom is de adel als uitdrukking van een sterk ras de eigenlijke politieke stand. Al het microkosmische daarentegen, alle geest is apolitiek.
Een volk is alleen daadwerkelijk volk in relatie tot andere volken. Dat is precies de reden waarom de natuurlijke rassenverhoudingen tussen hen er een is van oorlog. De oorlog is de oerpolitiek van al het levende, en wel zozeer dat strijd en leven in diepste zin één zijn en dat het ‘zijn’ uitdooft als men nergens meer voor wil vechten. Krijgskunst en diplomatie lijken daarin op elkaar. In elke oorlog tussen levensmachten gaat het erom wie het geheel regeert. Het is steeds een leven, nooit een systeem, wet of programma dat in de stroom van gebeurtenissen de maat aangeeft. Er bestaat alleen persoonlijke geschiedenis en daarom alleen persoonlijke politiek. Strijd, niet tussen grondbeginselen maar tussen mensen, niet tussen idealen maar tussen raseigenschappen om de uitvoerende macht is het alfa en omega van de politiek, en ook revoluties vormen daarop geen uitzondering. Politiek getalenteerde volken bestaan niet. Er bestaan alleen volken die door een regerende minderheid met vaste hand worden bestuurd en die zich daarom goed in vorm voelen. Het is de officier die van lafaards helden of van helden lafaards maakt. Politiek talent van een menigte is niets anders dan vertrouwen op de leiding.